قابلیت Q&A در نرم‌افزار Power BI برای کاربر نهایی

Q&A چیست؟

گاهی اوقات راه سریع‌تر برای دستیابی به نتیجه مطلوب از داده‌هایمان این است که با استفاده از زبان محاوره‌ای، سؤالی را بپرسیم. به‌عنوان‌مثال:

“what were total sales last year?”

“کل فروش سال گذشته چقدر بوده؟”

از Q&A برای بررسی داده‌ها با استفاده از قابلیت‌های شهودی زبان محاوره‌ای استفاده کنید و جواب‌هایی را در قالب نمودار دریافت کنید. Q&A درواقع متفاوت از یک موتور جستجو هست و تنها نتایجی را در مورد داده‌هایی که در Power BI موجود می‌باشند، فراهم می‌کند. Power BI Q&A تنها به سوالاتی پاسخ می‌دهد که به زبان انگلیسی پرسیده شوند. Power BI Q&A با یک Pro و Premium License در دسترس هست.

پرسیدن سؤال تنها اولین کاری است که صورت می‌گیرد، این قابلیت برای شما فوایدی از این قبیل را نیز دارد:

لذت بردن از طریق پردازش اطلاعات خود و اینکه می‌توانید هر تعداد سؤالی که دارید بپرسید، پیدا کردن اطلاعات جدید ارزشمند و قابل‌اعتماد که درنهایت شما از یافته‌های خود لذت خواهید برد. چیزی که تجربه می کنید کاملا تعاملی و سریع است. زیرا که در حافظه داخلی ذخیره‌شده و به‌صورت فوری به جواب میرسیم.

از کجا می‌توانیم به Q&A دست یابیم؟

شما می‌توانید در سرویس  Q&A ،Power BI را روی داشبوردها پیدا کنید، در قسمت پایین داشبورد در Power BI موبایل؛ و در قسمت فوقانی Visualization در داخل Power BI Desktop.

درصورتی‌که طراح به شما اجازه ویرایش کردن داده باشد شما قادر خواهید بود از Q&A استفاده کنید تا به داده موردنظر دست‌یابید؛ اما قادر نیستید نمودارهایی را که با Q&A ساخته‌اید ذخیره کنید.

Q&A چگونه می‌فهمد که چه پاسخی به سؤال‌ها بدهد؟

Q&A پاسخ‌ها را در تمامی مجموعه داده‌های مرتبط به داشبورد جستجو می‌کند. اگر dataset جایی برای نمایش در داشبورد داشته باشد، سپس Q&A به دنبال پاسخ برای سؤال‌ها در آن dataset می‌گردد.

چگونه شروع کنیم؟

ابتدا، با کانتنت (محتوا) داده‌های خود آشنا شوید. به نمودارهای موجود در داشبورد و در گزارش نگاه کنید. به نوع و دامنه داده‌هایی که در دسترس شما هست توجه کنید.

سپس به سراغ داشبورد بروید و مکان‌نما خود را در جعبه سؤال قرار دهید. صفحه Q&A باز می‌شود.

اگر محتویات برچسب‌ها و مقادیر شامل “sales”، “account”، “month” و “opportunities” باشد، می‌توانید با اطمینان این‌گونه سؤال کنید:

Which account has the highest opportunity و یا show sales by month as a bar chart.

کدام حساب دارای بالاترین فرصت است یا فروش‌ها را به‌صورت ماهانه در یک نمودار میله‌ای نمایش بده.

اگر داده‌های عملکرد وب‌سایت خود را در Google Analytics دارید، می‌توانید در مورد زمان صرف شده در یک صفحه وب، تعداد بازدیدهای صفحه و نرخ مشارکت کاربر بپرسید. یا اگر اطلاعات داده‌های جمعیتی را جستجو می‌کنید، می‌توانید سؤالات مربوط به سن و درآمد خانوار را از طریق موقعیت مکانی بپرسید. در قسمت پایین صفحه آیتم‌های مفیدی را خواهید دید به‌طوری‌که برای هر dataset ،Q&A به شما کلمات کلیدی را نشان می‌دهد و گاهی حتی برخی نمونه‌ها یا سؤالات را به شما پیشنهاد می‌دهد. با انتخاب هر یک از آن‌ها، سؤال مربوطه به جعبه سؤال افزوده می‌شود.

کدام‌ نمودارها از Q&A استفاده می‌کنند؟

Q&A بهترین نمودار را بر اساس داده‌های نمایش داده‌شده انتخاب می‌کند. گاهی اوقات داده‌ها در dataset پایه به‌عنوان یک نوع یا دسته مشخص تعریف می‌شوند و این به Q&A کمک می‌کند که چگونه آن را نمایش دهد. به‌عنوان‌مثال، اگر داده‌ها از نوع date تعریف‌شده باشند، به‌احتمال‌زیاد از نمودار خطی برای نمایش آن استفاده می‌کند. اگر داده‌ها بر اساس اطلاعات شهرها طبقه‌بندی‌شده باشند، بیشتر از یک نقشه برای نمایش آن‌ها استفاده می‌شود. شما همچنین می‌توانید در سؤالی که می‌پرسید مشخص کنید که چه نموداری برای نمایش داده‌های به‌دست‌آمده استفاده شود؛ اما باید این و هم در نظر بگیرید که همیشه نمی‌توانید در Q&A هر نموداری را درخواست دهید. بااین‌حال خود Q&A به شما فهرستی از مواردی که امکان‌پذیر باشد پیشنهاد می‌دهد.

ملاحظات و عیب‌یابی:

پرسش: در این داشبورد Q&A را نمی‌بینم.

پاسخ ۱: اگر جعبه سؤال را نمی‌بینید، ابتدا تنظیمات خود را بررسی کنید. برای انجام این کار، نماد چرخ دنده را در گوشه بالا سمت راست نوارابزار Power BI خود انتخاب کنید.

Settings و سپس Dashboards را انتخاب کنید. مطمئن شوید که چک باکس کنار گزینه  Show the Q&A search box on this dashboard تیک خورده باشد.

پاسخ ۲: گاهی اوقات ادمین و یا طراح داشبوردها، Q&A را در حالت خاموش قرار می‌دهند. این مورد را چک کنید تا در صورت امکان استفاده از این قابلیت برای شما فعال شود.

سؤال: وقتی سؤال را تایپ می‌کنم، نتایجی را که می‌خواهم ببینم دریافت نمی‌کنم.

پاسخ: با طراح داشبورد صحبت کنید. طراحان می‌توانند کارهای زیادی را برای بهبود نتایج Q&A انجام دهند. برای مثال، طراح می‌تواند نام ستون‌ها را در dataset تغییر دهد تا به‌راحتی قابل‌درک باشد، همچنین طراح می‌تواند پرسش‌های مفیدی مطرح کند و آن‌ها را به Q&A بفرستد.

مبینا چزانی

دانش آموخته دانشگاه تهران، علاقه‌مند به کار در حوزه BI و شیفته یادگیری مطالب جدید هستم. و معتقدم هیچ گاه برای آموختن دیر نیست.

دیدگاه بگذارید

avatar
  عضویت  
به دوستتان خبر دهید.